Biofilický dizajn ako nástroj znovu prepojenia ľudí s prírodou hrá vzhľadom na značné pozitívne prínosy tohto prepojenia nezastupiteľnú úlohu. Príroda predstavuje pre ľudí ich prirodzené prostredie, z ktorého sa vyvinuli, a ktorému sa museli prispôsobiť, aby v ňom prežili. Ľudia žili vo vzájomnej súčinnosti s prírodou a vnímali ju všetkými zmyslami od nepamäti. S postupným vývojom ľudstva sa však tento vzťah odcudzoval – či už v dôsledku masívnej urbanizácie, industrializácie alebo technologických zmien. Tento stav vyústil až do takej miery, že dnes viac ako 90% času trávime v umelo vytvorenom prostredí. 

ČO JE BIOFÍLIA?

Pojem „Biofília“ bol prvý raz použitý sociálnym psychológom Erichom Frommom. Používať sa však začal až v 80-tych rokoch 20. stor., kedy americký biológ Edward O. Wilson poukázal na dôsledky odlúčenia sa od prírody. Vo svojej publikácii z r. 1984 Wilson napísal, že biofília je „vrodené emočné spojenie ľudstva s ostatnými živými organizmami.“ Toto potvrdzuje i Teória regenerácie pozornosti amerických environmentálnych psychológov Rachel a Stephena Kaplanovcov. Podľa nej sa ľudia vedia oveľa lepšie sústrediť, ak strávia určitý čas v prírode alebo zažívajú prírodné prvky vo svojom okolí. 

ENVIRONMENTÁLNY STRES

V súčasnosti trávi človek približne až 90% svojho času v umelo vytvorenom prostredí, často bez prítomnosti zelene alebo iných prírodných prvkov. Rastúce nároky na človeka a rýchle životné tempo v pracovnej i súkromnej oblasti prispievajú k zvyšovaniu stresu a jeho negatívnym následkom.

Ľudia sú čoraz viac vystavení environmentálnemu stresu, ktorý nepriaznivo vplýva na ich zdravie. V interiéri je environmentálny stres spôsobený hlavne vysokou mierou hluku, nezdravým ovzduším, nevhodným osvetlením. Významnú úlohu zohrávajú tiež použité farby a materiály, ktorým sú ľudia v interiéri vystavení – či už z hľadiska optických a haptických vlastností alebo obsahu nebezpečných prchavých látok a ich úniku do ovzdušia.

VPLYV ENVIRONMENTÁLNEHO STRESU NA ĽUDÍ

Pôsobením environmentálneho stresu dochádza u ľudí z dlhodobého hľadiska k zvyšovaniu krvného tlaku, napätiu nervového systému či celkovej vyčerpanosti. Z pohľadu firmy sa tento stres do značnej miery premieta i do jej finančných nákladov. Až približne 90% operačných nákladov firmy tvoria personálne náklady, vrátane platov, benefitov, ale tiež nákladov na práceneschopnosť alebo fluktuáciu, ktoré môžu byť spôsobené práve environmentálnym stresom.

 

biofilický dizajn v reštaurácii

 

Biofilický dizajn

Použitie prírodných prvkov v interiéri zlepšuje zdravie a wellbeing ľudí.

A práve biofilický dizajn a zahrnutie prírodných prvkov do interiéru predstavujú spôsob ako zabrániť alebo aspoň znížiť environmentálny stres u ľudí. Nezáleží na tom, či sú to zamestnanci v kancelárii, hostia v hoteloch, reštauráciách a wellness zariadeniach alebo predajcovia a zákazníci nákupných centier alebo dokonca pacienti v nemocniciach.

Chceli by ste aj Vy zaradiť prírodné prvky do interiéru? Sme tu pre Vás!

NATURAL DESIGN

Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Viac informácií , Nastavenia Cookies

Nastavenia cookies

Nižšie si môžete vybrať, aký typ cookies povolíte na tejto webovej stránke. Kliknutím na tlačidlo „Uložiť nastavenia cookies“ použite svoj výber.

FunkčnéNaše webové stránky používajú funkčné cookies. Tieto cookies sú potrebné, aby naša webová stránka fungovala.

AnalytickéNaše webové stránky používajú analytické cookies, aby sme mohli analyzovať naše webové stránky a optimalizovať ich.

Sociálne médiáNaše webové stránky ukladajú súbory cookie sociálnych médií, aby vám zobrazovali obsah tretích strán, ako sú YouTube a FaceBook. Tieto súbory cookie môžu sledovať vaše osobné údaje.

ReklamnéNaše webové stránky umiestňujú reklamné cookies, aby vám zobrazovali reklamy tretích strán na základe vašich záujmov. Tieto súbory cookie môžu sledovať vaše osobné údaje.

InéNaše webové stránky umiestňujú súbory cookie tretích strán z iných služieb tretích strán, ktoré nie sú analytické, sociálne médiá ani reklama.